Oesterbank Jaarverslag 2022

3 VOORWOORD De medewerkers van Oesterbank hebben dit jaar nog maar eens een tandje bijgestoken. De activiteitsgraad lag hoog, de meeste van onze klanten deden het erg goed zodat het alle hens aan dek was om de orders bij te benen. Daarbij was ook innoveren de boodschap met de doelstelling bepaalde handelingen te vergemakkelijken, de kwaliteitsborging te verzekeren, de gevraagde leveringstijden te respecteren en toch te excelleren in veiligheid en gezondheid op het werk. Met de medewerking van het samenwerkingsverband 4werk en ons eigen innovatie teamwerden bepaalde belastende taken geautomatiseerd en moeilijkere opdrachten vereenvoudigd. Zo slaagt Oesterbank er inmiddels in om de grootste klant ‘sequentieel’ te beleveren. De door Oesterbank gemonteerde onderdelen worden op transportkarren in de juiste sequentie geordend zodat het wagentje rechtstreeks naar de productielijn wordt gereden en de onderdelen er meteen worden gemonteerd. Tijd tussen bestelling en levering: 2 uur ! Zo werden ook Andons geïntroduceerd, waarbij continu de voortgang van de productie gemonitord wordt in het zicht van maar ook gestuurd door de medewerkers. Dit maakt deel uit van de ‘proeftuinen’ die opgezet werden binnen een Europees EFRO project CoVaTTI met medewerking van de POMWVl en 4werk. In maart werd daarover een roadshow georganiseerd voor collega industriëlen en onderzoekers. Er werd verder geïnvesteerd in het MES systeem, een automatisch brandmeldingssysteem, de digitalisatie schrijdt voort. Dat de productie verloopt met de grootste aandacht voor kwaliteit en duurzaamheid werd bewezen met de vernieuwing van het ISO 9001 certificaat na een grondige audit en het verkrijgen van het ‘Charter duurzaam ondernemen’ van VOKA. Het tijdschrift ‘Ondernemers’ van VOKA had ook ruim aandacht voor ons geautomatiseerd systeem van fietsregistratie. Het vinden van geschikt personeel, zowel voor de omkadering als voor de doelgroep, blijft problematisch, voor het tweede jaar op rij. Onvoldoende toeleiding van doelgroep mensen door VDAB, GTB, en OCMW, de moeilijkheid mensen te vinden voor functies als techniekers, productieleiders, afdelingsverantwoordelijken en dergelijke meer blijft ons achtervolgen. We nemen ook het heft in eigen handen met de creatie van een ‘employer branding’ campagne. Een wervende website die de ‘perfecte job’, een ‘job zonder beperkingen’ aanprijst met getuigenissen, foto’s en filmpjes van huidige werknemers in hun dagelijkse werkomgeving. De campagne loopt tevens op alle sociale media. De respons is zeer positief naar imago van Oesterbank toe en genereerde een hele resem sollicitaties. Neem een kijkje op www.perfectejobs.be . De campagne werd ook ondersteund door een uitzending op Kanaal Z en we mochten ons verheugen in het bezoek dat dhr. D. Vanderpoorten, secretaris generaal van het Departement Werk en Sociale Economie aan Oesterbank bracht en de steun die hij aan onze projecten toezegde. Het personeelstekort, samen met een hoge productievraag, deed zich voelen op de werkvloer. We hebben onze mensen veel inspanningen gevraagd en zijn zeer dankbaar dat ze die ook plichtsbewust hebben geleverd. Maar de boog kan niet altijd gespannen zijn. Onze team activiteiten konden na de corona onderbreking weer hervatten. Zo hadden we het grote personeelsfeest in het Kursaal van Oostende, uitgesteld van vorig jaar, dat meteen ook de viering was van het afscheid van Luc Rosseel die vorig jaar na 40 jaar directeurschap met pensioen ging. Er was een zomerdrink, een bowling, een Sinterklaasfeest en een Kerstfeest, alles druk bijgewoond. Wouter Desplenter nam vanaf dit jaar over van Luc, die zich inmiddels Laureaat van de Arbeid en Officier in de Leopoldsorde mag noemen. Proficiat Luc. Wouter startte in elk geval al met een succesvol jaar. Zijn inzet en toewijding, zijn motiverende bedrijfsvoering zijn een grote troef voor Oesterbank. Het hele team heeft, in uitdagende omstandigheden een prachtprestatie neergezet. Rest ons plannen te maken voor het nieuwe jaar. Uiteraard is er de verdere uitbouw van en aanpassingen aan onze productielijnen in functie van de vereisten van de klanten maar ook naar de continue verbetering van de werkomstandigheden voor onze medewerkers. We investeren verder in duurzaamheid o.a. door het plaatsen van zonnepanelen op de daken waar mogelijk. We voorzien een uitbreiding van de afdeling bakkenwas en zetten een project op rond duurzame verwerking van polystyreen in samenwerking met het Economisch Huis van Oostende. De recent aangekochte stapelplaatsen van de firma Cras, geïntegreerd in het domein van Oesterbank, krijgen een nieuwe invulling. Laten we dan nog even aandacht hebben voor de kerncijfers van 2022. De omzet steeg met 13 %, een reflectie van de hoge activiteitsgraad waarvan eerder sprake was. De bedrijfsopbrengsten bedroegen € 17.738.124 ten opzichte van de bedrijfskosten € 17.323.256, wat een netto winst van € 321.441 betekent. Dit resultaat is belangrijk voor de verdere ontwikkeling en investeringscapaciteit van Oesterbank. Paul Gerard Voorzitter

RkJQdWJsaXNoZXIy NzgyMw==