Oesterbank Jaarverslag 2021

27 www.oesterbank.be Vormingsinitiatieven Vorming is en blijft een belangrijke steunpilaar voor onze toekomst. Er zijn heel wat digitale opleidingen doorge- gaan. Anderen werden op een corona-proof manier ge- organiseerd. Dit jaar hebben we vooral ook ingezet op het verbeteren van de communicatie. Voor de doelgroep waren er “trainingen on the job” met een vormingsplan, coaching en begeleiding door de verantwoordelijke. Hieronder een greep uit de lijst van vormingscursussen. ERP Navision 13/01/2021 Navision 19/01/2021 Leadership transition program 09/03/2021 Ontvangst goederen in magazijn 12/07/2021 Basismodule verantwoordelijken 30/09/2021 Basisprincipes boekhouden 30/09/2021 Nijverheidshelpers 29/09/2021 Electrische stapelaar 06/05/2021 Communicatie: hoe zeg ik het ? 23/04/2021 Waardering en erkenning 16,17&22/09/2021 Autisme 30/09/2021 Vertrouwenspersonen update 26/04/2021 Duidelijke communicatie 14/10/2021 Groeigesprekken 29/11/2021 Het nieuwe AREI 02/12/2021 Intake van nieuwe werknemers Vanaf het najaar kregen we in vrijwel alle ateliers te ma- ken met verhoogde “productie-afroepen”. Dit zijn be- stellingen die de klant naar ons toe zendt. Gevolg : VOLK GEVRAAGD. Daar wij enkel kunnen aanwerven via het kanaal van de VDAB, waren we dus afhankelijk van de toestroomvanuit deze hoek. Bovendien kanmen slechts in De Oesterbank werken indienmen over bepaalde toe- latingen beschikt Dagelijkse gesprekken De sociale dienst moest regelmatig gesprekken voeren met mensen die angstig waren om in groep te werken (ondanks de veiligheidsmaatregelen). Soms moesten we hen noodgedwongen naar de dokter sturen, omdat we geen alternatief hadden in andere ateliers. Ook mensen die verlangden een andere job uit te proberen in een ander atelier, blijven op hun honger zitten omwille van de coronamaatregelen waarbij we verzettingen naar andere afdelingen of ateliers - omwille van besmettingsrisico’s - zoveel als mogelijk meden. Ondanks alles bleef de werkmotivatie van iedereen hoog en mochten we rekenen op heel veel bereidwillig- heid en begrip van de doelgroep. Mensen met jonge kinderen hadden dan weer een apart probleem. Doordat de scholen af en toe dicht gingen, moesten zij zelf zorgen voor de opvang van hun kinde- ren. Er moesten knopen worden doorgehakt : wie van de ouders blijft thuis ? Er werden rond dit thema vele ge- spreksuren geïnvesteerd. Ook het financiële deel kon voor sommige mensen beginnen wegen. Doordat in België heel veel mensen op “Corona overmacht” geplaatst waren, konden de uitbetalingsinstellingen de toeloop niet volgen en werden mensen later uitbetaald, dan indien ze loon zouden ontvangen. Betaling van vaste kosten ( vb huur etc ) kwamdaardoor soms in het gedrang. Voor gezinnen met kinderen was dit een zware opgave. Jobrotatie en planning van productiearbeiders: “Dankzij” de pandemie kregen we te maken met aan- voerproblemen van grondstoffen. Enerzijds moest voor bepaalde mensen soms “Corona overmacht” worden aangevraagd. Dit is een vorm van technische werkloos- heid die door de regering in het leven is geroepen. Nog steeds door het Covid-19 besmettingsrisico an- derzijds, was het voor ateliers niet mogelijk onderling productiearbeiders uit te wisselen. Dit verhoogde soms de productiedruk in bepaalde ateliers. Een goede samenwerking zorgde echter voor goede resultaten.

RkJQdWJsaXNoZXIy NzgyMw==